Ahad, 15 Mac 2009

Nik Nur Madihah - 20 As

Tahniah kepada pelajar cemerlang SPM 2008, Nik Nur Madihah.
Walaupun datang dari keluarga nelayan, kesusahan bukan penghalang untuk berjaya.
Senario yang berlaku sekarang bila result exam keluar media akan membincangkan
apakah ganjaran bagi mereka yang mendapat keputusan cemerlang, Maka terkeluarlah
soalan-soalan begini:

Soalan1. Apakah hadiah yang dijanjikan adik untuk keputusan cemerlang ini?
Anak orang kaya: Family saya janji untuk belikan saya sebuah kereta
dan melancong ke luar negeri.
Anak orang susah: Kejayaan ini adalah hadiah kepada penatlelah susah
payah ibuayah membesar dan mendidik saya.

Soalan 2. Apakah rahsia kejayaan adik sehingga berjaya mendapat keputusan cemerlang ini?
Anak orang kaya: Hasil usaha saya mengamalkan study berkumpulan dan tumpu
dalam kelas membantu saya mencapai keputusan cemerlang ini.
Anak orang susah: Alhamdulillah, Doa ibuayah serta tunjuk ajar guru-guru dan
mengamalkan solat Hajat adalah rahsia kejayaan saya.

Lebih kurang begitulah soalan dan jawapan yang biasanya kita dengar. Tak kiralah
kita ni datang dari keluarga yang susah atau senang yang paling penting kesedaran
dan usaha untuk berjaya mesti ada.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan