Sabtu, 15 September 2012

Cendawan Peliaq Hanjen..

Cendawan ni namanya agak lucah sedikit,
Cendawan Konek Anjing..kalau tak paham
dalam bahasa british "Penis Dog Mushroom"
Nama cendawan ni pun dah busuk, baunya jangan cakap le..


Last sekali aku jumpa real depan mata cendawan ni
masa ikut abah tebas hutan, zaman tu aku kecik
lagi baru darjah 3 atau 4..
Tebas semak tak heran..ni tebas hutan..
Merasa betul kesusahan abah masa tu..kalau
aku tak teman memang sorang-sorang le abah
menebang pokok pakai parang pulak tu, redah paya lagi..
Lopak tapak kaki gajah tepi parit tempat main aku je...tapi masa tu
memang takde perasaan takut..
Masa main-main kat belukar itulah pernah pergelangan
tangan aku tercucuk buluh runcing dan betis koyak tersangkut dahan jambu
tajam masa turun dari pokok adalah antara luka yang parutnya masih
ada sampai sekarang..
cara rawatan..kunyah daun jambu pastu tepek kat luka..
ntah sapa ajar..sendiri pandai..
Zaman adik-adik tak merasa apa yang aku rasa cuma
yang sangat terkesan kegigihan abah mencari rezeki
untuk membesarkan kami adik-beradik dengan titik peluhnya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan